47 هزار میلیارد تومان کسری

گروه سیاسی- ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور موضوعی بود که در دستور کار مجلس قرار داشت‌. دیروز محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، عادل آذر رییس دیوان محاسبات و کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌ها در صحن علنی مجلس به ارائه گزارش خود از عملکرد هشت ماهه بودجه 96 پرداختند و پس از آن نوبت به کمیسیون‌های تخصصی رسید‌.
عادل آذر در جریان نشست علنی ضمن تشریح گزارش عملکرد بودجه هشت ماهه سال ۹۶ اعلام کرد‌: درصد و میزان تحقق در بخش منابع عمومی دولت، نشان می‌دهد منابع عمومی هشت ماهه در حدود ۸۴ درصد تحقق یافته و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده حرکت خوب دولت است‌.
رییس دیوان محاسبات کشور به دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت‌: طرحی به نام طرح جامع مالیاتی داریم که تاکنون ۷۳۱ میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما اجرا نمی‌شود چراکه صندوق‌های مکانیزه فروش هنوز در مراکز فروش مستقر نشده در حالی که ابتدا باید این صندوق‌ها مستقر می‌شد‌.
عادل‌آذر در ادامه با انتقاد از عدم اقدام موثر در جلوگیری از فرار مالیاتی بیان کرد‌: تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان به خاطر فرار مالیاتی خسارت دیده‌ایم که یکی از روش‌های این فرار اعمال معافیت‌های متعدد مالیاتی و گمرکی است که سوءاستفاده از این موقعیت باعث ایجاد فساد اقتصادی شده است‌. وی افزود‌: برخی افراد برای واردات اجناس خود با شرکت‌هایی که از معافیت گمرکی برخوردارند زد و بند و از طریق آنها اقدام به واردات کالا می‌کنند و مالیات نمی‌دهند و در نهایت پولی به شرکت مذکور می‌دهند بنابراین باید روزنه فرار مالیاتی بسته شود‌.


رییس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه با اشاره به وضعیت اوراق مشارکت عنوان کرد‌: اسناد خزانه از مسیر اصلی خود که ساماندهی بدهی‌های کوتاه‌مدت دولت بود خارج شده و از مسیر هدف انتشار آن انحراف پیدا کرده است‌. با توجه به قانون رفع موانع تولید دولت مکلف شده بانک‌ها یک سوم دارایی‌های خود را از سال ۹۴ واگذار کنند اما ساز و کاری برای آن تعیین نشده است‌. او با اشاره به بحث هدفمندی‌ها بیان کرد‌: اگر حذف دهک‌های پردرآمد جدی نشود، مجبوریم تمام بودجه عمومی را به پرداخت یارانه و حقوق کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی بدهیم‌.
آذر در پایان گفت‌: همچنین طرح نظام سلامت قانون خوبی دارد اما منابع آن پایدار نیست و از آنجا که درآمد خزانه در وهله اول برای پرداختی یارانه و حقوق می‌رود، تنها ۴۰ درصد منابع مالی طرح سلامت تخصیص یافته، همچنین تنها پنج درصد سهم مدیریت بحران از بودجه ۹۶ پرداخت شده است‌.
علی لاریجانی پس از سخنان رییس دیوان محاسبات اظهار کرد‌: درخصوص انتشار اوراق مشارکت آنچه مطرح شد، ۱۱۶ درصد اوراق منتشر کردیم‌ به این معنا که از سد مدنظر جلوتر رفتیم و این خلاف برنامه است و حتما دیوان محاسبات باید به این مساله رسیدگی کند‌. رییس قوه مقننه همچنین در بحث مربوط به دهک‌های پردرآمد نیز به رییس دیوان محاسبات گفت‌: به آقای تاجگردون هم در کمیسیون تلفیق گفتم تئوری برای جدا کردن افراد نیازمند و غیرنیازمند پیدا کنیم که راهی برای سال ۹۷ باشد‌.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت‌: به آقای تاجگردون گفته‌ام که در هدفمندی یارانه‌ها به هر نتیجه‌ای که رسیدید باید منابع روشنی وجود داشته باشد که مجبور نباشند از سایر جاها بزنند و مشکلی برای طرح سلامت به وجود بیاید‌.
گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره اجرای بودجه ۹۶
در ادامه کاظم جلالی در جلسه علنی مجلس به ارزیابی از عملکرد هشت ماهه بودجه ۹۶ پرداخت و گفت‌: ۹۰۰۰ میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و همین میزان در بحث هدفمندی یارانه‌ها دچار کسری هستیم و بودجه امسال هم که دومین بودجه مجلس دهم است، باید این موارد به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد‌. جلالی خاطرنشان کرد‌: در سال ۹۶ دولت در لایحه خود منابع و مصارف را ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد اما در مجلس چه کرده‌ایم؟ هشت درصد، این رقم را افزایش دادیم و به ۳۴۷ میلیارد تومان رساندیم‌. عملکرد ۹ ماهه نشان می‌دهد ۱۹۶ هزار میلیارد تومان محقق شده اما پیش‌بینی این است که تا آخر سال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد‌. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد‌: در مورد هدفمندی یارانه‌ها هم در ۹ ماهه اول ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق اصلاح قیمت‌ها در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از جاهای دیگر تامین شده است‌.
انتقاد از بودجه بخش آموزش
در ادامه نوبت به کمیسیون‌های تخصصی مجلس رسید‌. مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش کسی بود که در مورد بودجه 96 در این حوزه انتقاد کرد و گفت‌: «با این بودجه فقط ۱۱ درصد کمک‌هزینه تغذیه مدارس پرداخت شده است و فقط ۱۳ درصد بودجه کمک به فعالیت‌های آموزش‌وپرورش پرداخت شده است‌. آنگاه چطور انتظار داریم تا فعالیت‌های آموزش‌وپرورش و نظام ‌آموزشی کشور بهبود یابد؟»
گلایه نقوی‌حسینی از بودجه نظامی و دفاعی
اما نقوی‌حسینی در قامت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی که گویا دل پری از بودجه 96 در حوزه کمیسیون متبوعش داشت، گزارشش را اینگونه مطرح کرد‌: ما همیشه تاکیدمان بر این بوده که سازمان برنامه و بودجه فقط به تکالیف قانونی خودش عمل کند و انتظار دیگری نداریم‌. پیشنهاداتی که کمیسیون امنیت ملی به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است در چارچوب ۵ درصد قانون بوده است‌. جمع‌بندی ما این است که تاکنون در بودجه ۹۷، 5/1 درصد از این پنج درصد مطابق این ماده قانونی در نظر گرفته شده است که این موضوع باید توضیح داده شود‌ چراکه کمیسیون تلفیق این 5/1 درصد را نیز به صندوق توسعه ملی وصل کرده است که در واقع دستیابی به آن کار سختی است‌. وی در ادامه گفت‌: موضوع بعدی حقوق و مزایای پرسنل لشکری کشور است‌. همه ما مستحضر هستیم که کارکنان حوزه لشکری کشور در ماموریت‌های سخت مرزی و تامین امنیت ملی کار سختی را انجام می دهند‌. نیروی انتظامی و ارتش نیز در شرایط سختی ماموریت‌ها را انجام می‌دهند‌. هیچ نیروی لشکری نباید دغدغه معیشتی داشته باشد‌. طبق قانون نیروهای لشکری باید ۱۰ درصد مازاد بر سایر کارکنان از مزایا بهره‌مند شوند که برای تامین این بخش نیز در بودجه ۹۷ هیچ عددی دیده نمی‌شود‌.
دستگیری فرزند یک دکتر در اغتشاشات
علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که مخارج این حوزه بسیار بالاست،‌گفت‌: سازمان بیمه سلامت برای وزارت بهداشت است اما عملکردی که در این 10 ماهه می‌بینیم نشان می‌دهد که هشتش گرو نه است‌. امسال هم کمک خواهیم کرد اما به شرط و شروط‌ها‌. علت این گرفتاری مخارج زیاد است‌. ما باید دست به دست هم بدهیم، پول طرح تحول را بپردازیم‌. او با اشاره به اعتراضات اخیر،‌ توضیح داد‌: در حوادث اخیری که رخ داد نوجوانی را دستگیر کردند و گفتند تو چرا؟ گفت که من فرزند دکتری هستم که 10 ماه است حقوق نگرفته است‌. محمدباقر نوبخت در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۹۶ کل کشور با اشاره به پیش‌بینی‌ها فروش نفت اعلام کرد‌: دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ قیمت هر بشکه نفت را از قرار ۵۰ دلار تعیین کرده بود که برخی کارشناسان معتقد بودند، می‌توانیم نفت را در طول سال به بیش از این مقدار به فروش برسانیم‌. بر این اساس سقف پیش‌بینی دیگری در بودجه در مجلس به تصویب رسید که هر بشکه نفت از قرار ۵۵ دلار فروخته خواهد شد‌. وی افزود‌: منابع صندوق توسعه ملی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده بود، با فروش نفت ۵۰ دلاری، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان و با فروش نفت ۵۵ دلاری مصوبه مجلس، ۳۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود‌.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد‌: در پیش‌بینی دیگری که از سوی مجلس به تصویب رسید، مقرر شد با افزایش واریزی دولت از محل فروش نفت به صندوق توسعه ملی از ۲۰ به ۳۰ درصد، این میزان به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان برسد که برای طرح‌های زیربنایی استفاده می‌شود‌. او با تاکید بر صحت پیش‌بینی دولت در مورد قیمت فروش نفت، خاطرنشان کرد‌: در ۱۰ ماه نخست سال جاری، موفق شدیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم؛ بنابراین هم‌اکنون پیش‌بینی دولت در مورد قیمت نفت تحقق یافته اما آن‌چه مجلس تصویب کرد تحقق پیدا نکرده است و باتوجه به آن‌که به‌جای ۲۰ درصد باید ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌کردیم، بخشی از منابع دولت تقلیل یافت‌.
واریز ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه تا اول بهمن
عضو دولت دوازدهم تاکید کرد‌: البته مبالغی که به آن اشاره شد، مربوط به کل سال ۹۶ است؛ بنابراین تا اول بهمن‌ماه ۲۲۲هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است‌. رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد‌: با این حساب، ۹۰ درصد منابع بنابر مصوبه مجلس تحقق می‌یابد و این منابع بنابر لایحه بودجه ۹۶ نیز ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد‌. نوبخت همچنین خاطرنشان کرد‌: مبلغ مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون یعنی در ۱۰ ماه نخست سال جاری، ۷۹ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافته است؛ البته پیش‌بینی می‌شد ۸۱ درصد از این منابع تحقق یابد که در حال حاضر ۷۲ درصد تحقق یافته است‌. وی افزود‌: مصارفی که برای سال ۹۶ در لایحه بر اساس ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود، بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بوده که بر این اساس تا اول بهمن‌ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان از این منابع هزینه شده است‌. رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین ادامه داد‌: هم‌اکنون حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده، جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تامین شده و تا پایان سال نیز تسویه می‌شود‌. در این راستا، ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده که در ۲ ماه آینده، ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این مبلغ هزینه خواهد شد‌.
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین اعلام کرد‌: اعتبارات طرح‌های عمرانی تا پایان ۲۳ دی‌ماه سال‌جاری، ۱۷۲ درصد نسبت به ۲۳دی ماه سال گذشته پرداخت شده است‌.
وی با بیان این‎که ۱۰۶ درصد درآمدها به نسبت سال گذشته تحقق یافته، از تحقق واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تا ۷۲ درصد خبر داد و گفت‌: عملکرد بودجه در حوزه منابع نسبت به سال گذشته، ۳۳درصد افزایش یافته که این امر نشان می‌دهد برای پیش‌بینی منابع درآمدها و هزینه‌ها برای سال آینده باید بیشتر احتیاط شود‌. نوبخت با اشاره به دقت عملکرد کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ گفت‌: کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده، منابع را بر اساس پیش‌بینی دولت محدود کرده است‌. رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد‌: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، حدود ۴۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه اعتبارات تملک‌های سرمایه‌ای پرداخت شود‌. نوبخت تاکید کرد‌: خوشبختانه در ۶ ماهه اول امسال هیچ‌یک از مولفه‌ها مانند ارزش‌افزوده و غیره در فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده و این در حالی است که در شش ماهه سال گذشته این میزان، منفی ۹ درصد بود که برای نخستین‌بار این رقم مثبت شده و به ۲/۳ درصد رسیده است‌. نوبخت با اشاره به اینکه در شش ماه اول امسال ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماهه سال گذشته وارد بازار کار شدند، تصریح کرد‌: ۷۹۵ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند؛ این در حالی است که ۱۸۱ هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته نیز مشغول به فعالیت شدند‌. عضو کابینه تدبیر و امید همچنین تصریح کرد‌: نرخ بیکاری در شش ماهه اول امسال، به ۱۱/۷ درصد کاهش یافت‌. حال آن‌که این نرخ در سال گذشته ۱۲/۴ درصد بوده است‌. علی لاریجانی در پایان سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه به طرح سوالی از وی پرداخت و گفت‌: شما فرمودید که در ۱۰ ماهه سال ۹۶ در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق واگذار کردید و تا پایان سال هم احتمالا ۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری می‌کنید‌. مطابق جزء ۲ بند (ل) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۶، این موضوع سقف دارد و شما اگر این کار را کرده باشید، از سقفی که در نظر گرفته شده، بالاتر رفته‌اید و این خلاف قانون برنامه است‌. نوبخت در پاسخ به این سوال گفت‌: متاسفانه غالبا این اشتباه را مرتکب می‌شوند‌. واگذاری دارایی‌های مالی به منزله اوراق مشارکت نیست و ما چیزی در حد همان ۳۴ هزار میلیارد تومان سقف داشتیم که آن را رعایت کردیم و شما در تبصره ۵ بند (ل) کمیته‌ای تعیین کردید که نظارت کند‌. بر این اساس، این رقم افزون بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش سهام کارخانجات است‌.
نوبخت در پاسخ به «جهان صنعت»؛
بودجه انتخابات،مطالبات معوق شورای نگهبان است
بودجه در نظر گرفته برای شورای نگهبان برای سال آینده 790/105میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است. هرچند حدود 496/22 میلیارد تومان نسبت به سال قبل کاهش داشته، اما پیش‌بینی بودجه اضافی 50 میلیارد تومانی در جدول شماره 4 پیوست یک لایحه پیشنهادی بودجه در سال 97 با عنوان نظارت بر انتخابات سروصدای زیادی به پا کرد‌. این مساله این شبهه را ایجاد کرد که چرا درحالی که قرار نیست سال آینده انتخاباتی برگزار شود چنین بودجه‌ای برای این شورا در نظر گرفته شده است‌. این مساله در نهایت منجر به پاسخگویی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اهالی رسانه شد‌. او در این نشست تخصیص این بودجه را برای سال آینده تایید و اعلام کرد‌: «این بودجه جزو هزینه‌های جاری است و اینکه شورای نگهبان بخواهد به خاطر برگزاری انتخابات بودجه‌ای را ارائه کند، این‌گونه نیست‌.» او در ادامه در پاسخ به شبهات هم گفته بود‌: «بودجه انتخابات ۹۶ ردیف دیگری داشت که سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی بودجه امسال آن ردیف را نیاورده است چون ما انتخاباتی نداریم‌. دوستانی که می‌گویند چرا شورای نگهبان بودجه برگزاری انتخابات را می‌گیرد در حالی که انتخابات ندارد لازم بود ابتدا از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه سوال می‌کردند‌. » کدخدایی با این عبارت توپ را به زمین دولت انداخت تا مسوولان سازمان برنامه و بودجه درباره این شبهه پاسخ دهند‌.
اکنون محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور هم توپ بودجه شورای نگهبان با عنوان نظارت بر انتخابات را به زمین مجلس شورای اسلامی انداخت.وی در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» در خصوص اینکه ماجرای 50 میلیارد تومانی بودجه شورای نگهبان چیست و چرا چنین مبلغی برای سال آینده این شورا اختصاص داده شده است؟ گفت‌: «اکنون بودجه همه در اختیار مجلس است‌. امیدواریم اینقدر به شورای نگهبان اضافه کنند که از پول تو جیبی هم بیشتر شود‌.» وی ادامه داد‌: برخی از مطالباتی که از گذشته در سال 96 برای انتخابات باقی مانده بود و انجام نشد در سال 97 باید انجام شود‌. ضمن اینکه اعداد و ارقام را به صورت عملیاتی تهیه کردیم و می‌دانیم چه کاری باید انجام شود‌. بودجه‌ای که سال گذشته به دستگاهی می‌دادیم براساس ماموریت‌های متنوعی بود که انجام می‌داد که امسال آن ماموریت‌ها تکرار نمی‌شود لزومی هم ندارد پول آن هم دوباره تکرار شود‌. با همه اینها بودجه را بر مبنای عملکرد تهیه کردیم و در اختیار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های آن‌ گذاشته‌ایم. هرچه مجلس نظر بدهد ما آن را انجام می‌دهیم‌.»
تاکید رییس‌جمهور بر لزوم رعایت حقوق شهروندی بازداشت‌شدگان
سخنگوی دولت در ادامه این نشست درباره پیگیری‌های دولت درباره وضعیت بازداشت‌شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته درباره دانشجویان بازداشتی، یادآور شد‌: بر اساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند‌. وی افزود‌: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها بر اساس حقوق شهروندی قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند، البته تعداد این افراد نسبت به معترضان واقعی محدود بوده است، باز هم معتقدیم که باید با این افراد نیز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانونی صورت گیرد‌. نوبخت در ادامه گفت‌: رییس‌جمهور به وزرای اطلاعات و کشور به عنوان مسوول شورای امنیت کشور ماموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند. البته رییس‌جمهور غیر از چارچوب دولت به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک‌تک افراد تاکید دارد، به ویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند، باید بر اساس قانون و واقعیات با آنها برخورد شود‌. البته امیدواریم زمینه بازگشت این عزیزان و فرزندان به خانواده‌های آنها فراهم شود‌. سخنگوی دولت اظهار داشت‌: آنچه در داخل رخ داد چه از طرف کسانی که به مال مردم آسیب وارد کرده‌اند و چه آنهایی که خودشان دچار خسارت شده‌اند مشکلاتی را برای فرزندان ایران و خانواده بزرگ ایران به وجود آورد در این بین ترامپ که خودش منفور ملت آمریکاست و نتانیاهو که مقبولیت اجتماعی ندارد، خوشحال‌کننده بود‌. وی افزود‌: هیچ کس غیر از آنها نسبت به این واقعیات خوشحال نشده است. به همین دلیل باید مسایل درون خانواده با نگاه مشفقانه درک شود و مورد بررسی قرار گیرد و با نگاه پدرانه آن را بررسی کرد‌. نوبخت ادامه داد‌: همه باید دست به دست هم دهیم و بدون اتهام‌زنی بدون اینکه چه کسی مقصر بوده به حل مشکلات مردم بپردازیم و فضای عقلانی را جایگزین فضای احساسی کنیم‌.
افزایش قیمت ارزهای خارجی به ضرر دولت است
سخنگوی دولت در مورد اظهارات سیف برای کاهش نرخ ارز و همچنین برنامه‌های دولت برای کنترل بازار ارز گفت‌: حتما در این زمینه آقای سیف اقداماتی انجام می‌دهد و روش‌های مختلفی برای تعادل عرضه در بازار در حال شکل‌گیری است‌. اینکه به هر جهت تقاضای غیرمعقول افزایش یابد، اتفاقی از نظر واردات و صادرات پیش نیفتاده است‌. ممکن است افراد تصور کنند پول‌شان را نزد خود نگه دارند بهتر است یا در بانک‌ها نگهداری کنند یا تبدیل به ارز کنند بهتر است‌. وی خاطرنشان کرد‌: بنده اعلام می‌کنم افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی ما که نتیجه پول ملی است به هیچ وجه از اهداف دولت نیست و دولت موافقت نخواهد کرد‌. بنابراین دولت نه‌تنها نفعی نمی‌برد بلکه زیان می‌کند‌. نوبخت ادامه داد‌: اگر قیمت ارز بخواهد در دوره بلندمدتی بالا بماند، تورم را بالا ببرد، حتما با تمام توان در جهت واقعی کردن قیمت‌ها عمل می‌شود‌. سخنگوی دولت تصریح کرد‌: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد این افراد اندوخته‌ای دارند و بی‌میل نیستند که تقویت شوند، بنده نگران اینها هستم‌. این قیمت‌ها حباب است و افت می‌کند‌. دیر یا زود با سیاست‌های بانک مرکزی و توان دولت این نوسانات غیرواقعی و هیجانی فروکش می‌کند‌. وی ادامه داد‌: برخی موسسات با اعلام سودهای بالا تحریک کرده‌اند تا پول‌ها را جذب کنند و دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی به این سپرده‌گذاران داد‌. ان‌شاءالله این بازار هم کنترل خواهد شد‌. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد‌: بنده از آقای سیف می‌خواهم اقدامات انجام شده را گزارش دهد تا این شرایط بهتر شود‌. منافع ملی و اقتصاد ملی بسیار مهم است‌. کسانی که ریال در دست‌شان است می‌توانند به این بازار مراجعه کنند و اگر ارزی در خانه دارند بیاورند و عرضه کنند‌.
فیلترینگ، تصمیم شورای امنیت کشور بود
سخنگوی دولت در مورد اینکه گفته شده دستور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از سوی رییس‌جمهور صادر شده، تصریح کرد‌: در مورد فیلترینگ، شورای امنیت کشور به این نتیجه رسید‌. نظرات متنوعی در کشور وجود دارد و باید موازین اخلاقی رعایت شود زیرا در کنار این مسایل عده زیادی فعالیت فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهند، بنابراین رییس‌جمهور هم دستور داده رفع فیلتر شود‌. وی افزود‌: هر کشوری منافع ملی خود را تشخیص داده و عمل می‌کند، این دلیل نیست که از مواضعی که وجود دارد، عقب‌نشینی کرده باشد‌.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات فرانسوی گفته‌اند در نشست با مسوولان ایرانی بحث‌هایی را در مورد توان موشکی مطرح کرده‌اند، اظهار کرد‌: راجع به بنیه دفاعی یا ادوات، هیچ‌کس این اجازه را ندارد در این ارتباط مداخله کند، ما این را حق مسلم ملت ایران می‌دانیم‌. با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کنیم، بنابراین در ارتباط با بنیه دفاعی مذاکره‌ای نخواهد شد‌. وی افزود‌: مذاکره یعنی اینکه بنشینیم مانند برجام سلسله اهداف و نشست‌هایی داشته باشیم، این دلیل نمی‌شود که چنین مذاکراتی در ارتباط با بنیه دفاعی هم انجام شود‌.